Khamis, 4 September 2014

Kenali Duniaku

Adakah anda kenali ini, Mesin Embosser dan Perisian Duxbury?


          Mungkin ramai di antara kita masih belum mengenali apa dia "Mesin Embosser" dan juga "Perisian Duxbury". Sememangnya ia amat asing bagi mereka yang bukan dalam kalangan golongan cacat penglihatan. Nak cerita pasal Mesin Embosser ni senang cerita macam "Printer" sahaja la. Tapi yang diprint adalah tulisan Braille, bukan tulisan Sighted. Mesin ini mampu mencetak tulisan Braille dengan kadar yang cepat dan dalam kuantiti yang banyak. Namun begitu mesin ini mengeluarkan bunyi yang amat bising bagi menghasilkan tulisan Braille yang mempunyai titik-titik. Nak tahu mesin Embosser tu boleh la tengok gambar kat atas tu iaitu gambar pertama dan gambar ketiga.
       Mesin ini memerlukan Perisian yang diberi nama Duxbury. Alah Duxbury ni pulak macam Microsoft Word la senang cerita. Ia di'install'kan dalam PC yang disambungkan pada Mesin Embosser pula. Tapi harus diingat ye, tulisan yang terpampang di skrin PC adalam dalam bentuk tulisan Braille. Anda boleh lihat dalam gambar yang kedua. Itulah perisian Duxbury. Eh, lupa nak cerita. Nak tahu tak berapa harga Mesin Embosser tu< Harga mesin Embosser tu boleh mencecah harga 20K taw!  Mahal sebab diimport dari luar negara. Perisian Duxbury tu pun dah lebih kurang 200 Dolar Amerika. Barang-barang keperluan ni memang mahal.
   
Itu sahajalah nk cerita pada hari ni. Nanti2 saya kongsi lagi beberapa alat yang membantu dalam proses penulisan, pembacaan dan mobiliti golongan cacat penglihatan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan